torsdag 14 november 2013

Ica har ingen policy för sociala medier

Detta kom inte som en jättechock.

Pratat med pressansvarig för Ica. Det landade med stora penseldrag i följande:

Officiellt uttalande kommer ikväll eller imorgon på ICAs sida.

Man tycker det är olyckligt så som det lokala initiativet uppfattats.

Någon policy för sociala medier har inte ICA trots att vi närmar oss 2014. (Vill man att en handlare ska figurera på facebook så måste ICA utbilda eller åtmoinstone ha riktlinjer i sociala medier. Ha grundkurs i varumärkesvård. Anser jag.)

ICA tar till sig kritiken och inser att man  måste hålla sig till rådande lagstiftning gällande facebooktävlingar etc.

Att uttalandet ska efterföljas med forum där man ska kunna diskutera. Transparens. Ingen censur. Raderade kommentarer osv.

Vi talade om att detta inte nödvändigtvis handlade om Ica. Att branschen måste granskas generellt från den här typen av falsk välgörenhet och där Ica nu har möjlighet att ligga i framkant och i framtiden göra rätt. Bli branchledande.

Som konsument vill jag ha en förändring och det kan vi bara få om vi tar diskussion med företagen. Föreslår alternativ. Så vi talade om alternativ.

Kan tyckas förmätet att tjafsa om detta när Filippinerna är i sådan nöd. Ja. En del av mig tycker också det. Men jag tycker fortfarande att sko sig på någon annan är så gräsligt. Utan den där katastrofen hade ICAs lilla butik aldrig fått synas. För 10 000 sketna pengar. Reklam. Det får du inte ens en halvsida i lokaltidningen för.

Folk trycker like. Tycker att dom bidrar. Det gör dom inte. Butiken utpressar. Vi sätter inte in om du inte likear oss. Delar. Reklam. Du vill väl inte att lilla flickan ska dö??? Vi bryyyr oss!!!

Man gör inte så. Den som bryr sig ger villkorslöst.

Jag engagerar mig för jag vill ha en förändring. Rensa upp. Ica idag. Något annat imorgon.  Det kommer fler katastrofer. Fler som vill sko sig.

Jag vill att företag ska skänka pengar. Utan tivoli. Utan jippo. Tutti frutti och bananer. Det går!

Ser fram emot det offentliga uttalandet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar