söndag 17 november 2013

Inflationen

Inflationen i bitstrips just nu vet inga gränser. Alla gör det. Starkt överdrivet. Flödet kryllar av bildsatta statusuppdateringar. Godtyckligt illustrerade och utvalda när man scrollar igenom en bildbank från appen.

- Jo men den här bilden passar väl bäst in på det jag vill uttrycka just nu.

Du behöver inte vara rolig. Inte kunna vara snärtig i skrift.  Ej heller ha enda skill på att teckna. Allt är fixat. Till och med känslorna är förvalda! Du behöver vara läskunnig och så det gamla vanliga: En önskan om att bli sedd och bekräftad i sociala medier. Inget fel i det!

Idén i sig är det inget fel på. Det är fiffigt. Någon har lagt enormt mycket tid och arbete på detta. Kudos! Det ser snyggt och välgjort ut. Stripparna är i mångt och mycket småroliga och det döljer sig ganska mycket svart humor om man gräver lite. Dubbelkudos!

Det jag personligen har svårt för är just inflationen i den här typen av appar. Någon börjar. Någon annan testar. Det sprider sig som en löpeld. Det blir en fluga, som det heter. Mitt flöde svämmar över. Samma bilder återkommer. Någon vill berätta att den är sjuk tex. Nu istället med en tecknad bild. Utan humor. Bara det. Efter 10 sådana bilder i mitt informationsfyllda liv så tröttnar jag på fenomenet.

En viktig skillnad. Givetvis ska alla som vill få lägga ut bilder på dylika händelser.  Självklart! Det är synd om alla sjuka. Snorpapper till alla! Det går inte att undvika när man i både ord och bild får berätta att:
HALLÅ. JAG HAR SNUVA.
Jag tycker det är intressant hur fort det går att bli blasé. Att jag på riktigt tycker det är lite synd att man inte kan använda sin egen kreativitet i större utsträckning. Människor har ju så mycket härligt att berätta. Hade varit mer intressant att se en egenritat streckgubbe med ditritad pratbubbla. Mer karaktär i den. Slippa det massproducerade. Mainstream.

Detta är ingen jättestor grej för mig. Som med mycket annat så funderar jag på mycket. Just idag, söndag, försöker jag städa. Vad det verkar så hittar jag tusen skäl att inte städa. Detta inlägg var väl en flykt från just den sysslan.

Sammanfattning:
Inflation! Bildbombning av icke unika bilder är tröttsam. Våren 2014 är förhoppningsvis Bit-strips Bit- strypt.

Om jag skulle göra en Bitstrip om det?

Skoja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar